Hjem > Spillanmeldelser > Forhåndsvisning: Cities in Motion

Forhåndsvisning: Cities in Motion

Savner du det gode gamle «Transport Tycoon»? Da er løsningen rett rundt hjørnet. Colossal Order er snart klare for lansering av «Cities in Motion» Teknikksiden har fått tilgang til en førutgave og som første nettsted i Norge gir vi deg en gjennomgang av denne nye simulatoren!

Det har gått 16 år siden klassikeren Transport Tycoon kom på markedet, og mye har skjedd på datafronten siden da. Men Transport Tycoon med diverse oppdateringer har fremdeles en stor fanskare. Det er disse Colossal Order vil ta over med sitt Cities in Motion.
Lansering av denne simulatoren er satt til 28. februar, men Teknikksiden har fått tilgang til en midlertidig utgave som vi altså har tatt en titt på. Siden bilder sier mer enn tusen ord, har vi valgt å legge frem flest bilder.
Den versjonen som kommer i salg vil innholde flere byer, flere transportmidler og med en «bybygger»
Vi har holdt oss i Wien i denne artikkelen.

Her har du hovedskjerm, der du skal styre imperiet ditt. Vi har lagt på litt informasjon om hvilke funksjoner du kan finne på hovedskjermen. Alt du trenger til den daglige driften finner du her. Bildet forklarer egentlig det meste.

Siden hele poenget med dette spillet er å drive et transportselskap må du jo skaffe deg noen ruter å drifte. Men for å kunne starte opp en rute, må jo du ha stoppeplasser. Her i dette bildet ser du bygging av en holdeplass på rådhusplassen i Wien. Busstoppene må ligge på rett side av veien i henhold til rutens rettning, men det er selvfølgelig mulig å bygge på begge sider av veien.
Busstoppen, og alle andre holdeplasser, har en viss radius som du må passe på. Sørg for å ha god dekningsgrad i byen, men ikke ha for mange stopp på hver rute. Dette vil bare føre til misfornøyde reisende.

Her er eksempel på en rute med god dekningsgrad innenfor traseen, samtidig som at den ikke har for mange stopp.
Se kartet nede til venstre, den viser sammenhengen i hele byen.

Slik setter du opp en ny rute i nettverket ditt. Når alle stoppene er bygd ferdig, er det altså på tide å starte opp ruta. Merk at ruten må ha samme avgang- og ankomststed. Rutebyggeren fungere godt, og viser med live oppdatering hvordan traseen vil forandre seg alt etter hvilke stopp du velger å inkludere.

Da var endelig den første ruten i selskapets historie åpent. Grafikken er god, og måten bussen oppfører seg i trafikken er naturlig og virkelighetstro. Men når vi er inne på historie. Spillet foregår mellom år 1920 og 2020, altså 100 år med massetransport. Du kan starte når du vil i dette spekteret, og byen forandrer seg alt etter hvilket år du er i. Det samme vil naturligvis også tilgjengelige transportmiddel gjøre.

Men, selv om ruten er opprettet må jo folk vite at den eksisterer! Dette kan du gjøre via et enkelt og brukervennlig dashbord for annonsering. Du kan velge å annonsere gjennom flere forskjellige kanaler, og de har alle spesiell innvirknig på en bestemt befolkningsgruppe, for eksempel studenter.

Her har jeg nå opprettet en båtrute over havna. Her ser du hvordan innkjøp av transportmidler foregår. Når du har opprettet en ny rute må du inn i garasjen for å kjøpe et passende fremkomstmiddel. Det finnes som oftest flere varienter å velge mellom, hver med sine fordeler og ulemper. Du må også passe på å bytte ut bussene/båtene osv. etterhvert, hvis ikke vil de få problemer med å gjennomføre ruten. Jo bedre vedlikehold, jo lengre varer kjøretøyene.

Jøss, allerede tidlig i karrieren vil FBI samarbeie. Ikke værst! For spillet går ikke bare ut på å drive selskapet. Du vil få forskjellige forespørseler fra forskjellige folk og organisasjoner som vil gjøre noe med selskapet. Du kan velge å godta, gjennomføre og få noen slanter i belønning. Eller du kan droppe dette uten noen konsekvenser. I vår versjon av spillet er det de samme oppdragene for alle byene, men den ferdige versjonen vil inneholde spesielle oppdrag alt etter hvilken by du driver i.

Til venstre her ser du lønningsseksjonen og priser. Her må du fastsette pris på billetter, bevilge penger til vedlikehold av kjøretøy og stasjoner og sette fast lønnen til de ansatte. Den siste faktoren er faktisk ganske viktig. Du er avhengig av sjåfører i godt humør, ellers blir ikke kundene fornøyde. Hvis ikke mekanikeren er fornøyd, vil han gjøre en dårligere jobb med vedlikehold av selskapets kjøretøy. Det vil igjen gi større nedtid, tapte inntekter og misfornøyde reisende. Du får en indikasjon om de er fornøyde med et smilfjes. Følg det!

I en stor by, vil du etterhvert få behov for å ta unna store menger passasjerer på kort tid. Da er undergrunn noe for deg. Du kan bygge metro både under bakken, som vi ser her, og i luften over veier o.l. Metroen er dyr å bygge, men de reisendes favoritt. Spesielt studenter og bissnissfolk er glade i metroen og bruker den flittig. Derfor kan det være en ide å bygge metrostasjoner i nærheten av store populasjoner av disse folkegruppene.

Flyplassen er absolutt en smart plass å bygge metro inn til byen. Gjerne i luften.

Ikke all bebyggelse ligger i nærhet av sentrum. Da kan helikopter være en fin ting. Bygging av helikopterbaser, og drifting av helikopter koster litt. Så ikke fall for fristelsen å bygg en helikopterlinje fordi det er kult, du er avhengig av tilnærmet fulle helikoptre hele tiden for å få gevinst på driften.

Korrosponderende linjer er en fin ting, og produsentene har lagt inn en fin mulighet som gjør at de reisende automatisk finner veien videre til neste linje for å nå destinasjonen sin. De avhenger ikke av en direkte linje. Fin detalj!

Det er også lurt å studere kartet over hvor folk bor, arbeider, shopper osv. Prøv for eksempel å bygge en shuttlebusslinje med kun to stasjoner mellom en stor arbeidsplass og et stort boligområde. Det vil lønne seg å legge litt reserach i rutene.

Alt i alt så virker dette som en særdeles god avtager til Transport Tycoon. De fleste funksjoner fungerer optimalt, og de som ikke gjør det har vi blitt lovet utbedring på til lansering. Gled dere folkens, dette blir knallbra!
Avhengihetstelefonen neste!

Foreløpig score på bakgrunn av betaversjonen som er testet: 95/100!

Advertisements
Kategorier:Spillanmeldelser
  1. Ola
    januar 22, 2011, kl. 19:40

    Hvordan tar det seg ut ift. f.eks Locomotion ?

  1. mars 7, 2012, kl. 08:56

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: