Hjem > Spillanmeldelser > Anmeldelse av Splinter Cell: Conviction!

Anmeldelse av Splinter Cell: Conviction!

Teknikksiden har anmeldt Ubisoft´s nyutgivelse. Splinter Cell: Conviction!
Vi ser også på Ubisoft´s valg av lisenstype, noe som har vært en stor diskusjon i det siste.

Tom Clancy’s Splincer Cell: Conviction
Plattform: PC                Utvikler: Ubisoft Montreal Utgiver: Ubisoft

[Notis: multiplayerdelen var ikke tilgjengelig under testing av spillet.]

Det er fire år siden det siste Spliner Cell spillet kom på markedet. Double Agent var et spill som fikk ok
kritikker, men et spill som ikke skikkelig ble mottatt av frelste fans. Nå er det femte spillet ute, Splinter
Cell: Conviction. Sam Fisher blir nok en gang kallet fram fra skyggene for å redde Amerika fra enda en
verdensomfattende katastrofe.
Double Agent sluttet med en veldig tragisk tone, og Conviction prøver ikke akkurat å lysne på
stemningen. Tidligere spesialagent for det topphemmelige Amerikanske etterretningsbyrået Third
Echelon; Sam Fisher, returnerer som protagonist i dette spillet.

Konvensjonsendringer
Spillets enspillerdel er ikke så lang, avhenging av hvilken vanskelighetsgrad du spilller på er spillet på
ca 6-7 timer. Historien er ganske grei, kanskje litt typisk. Sam Fisher har gjemt seg i skyggene de siste
tre årene etter at datteren hans døde, når han plukker opp rykter om at døden hennes ikke var en
ulykke, begynner han på sitt eget hevntokt for å finne ut hvem som er ansvarlige for hennes død.
Sam Fisher ikke lenger er bundet til byråets regler og ordrer, nå er han sin egen mann. Som følge av
det er spillet drevet mer av action en av stealth og sniking, det handler mer om å drepe alle i
området og overleve. Måten du gjør det på spiller mindre og mindre rolle, noe som kan være positivt
og negativt.
Du oppdager allerede i begynnelsen av spillet du er mye dødeligere, og at kontrollene sitter som et
skudd. Sam Fisher beveger seg som et rovdyr, med raske bevegelser. Spillet blir selvfølgelig spilt fra
tredjepersonsperspektiv, og bygger tungt på et dekningssystem. Dette vil si at du finner stor nytte i å
bevege deg fra en vekk til en kasse for å utnytte dekningen mot skudd og granater. Du bruker høyre
museknapp for å holde ta dekning, og mellomromsknappen for å bevege deg til en annen
dekningsplass.  Som sagt, så fungerer dette helt perfekt, det tar noen minutter å venne seg til, men
når de sitter, så skulle du ikke trodd at du hadde gjort noe annet.

Skyggens skrekk
En av spillets andre fokuselementer er ”mark and execute” systemet. Når du tar noen ut med
nærkamp (”c” tasten) så får du tilgang til mark og execute funskjonen. Du markerer opptil fire fiender
samtidig, og når du får tilgang til denne funksjonen kan du ta den ut med en rask bevegelse. Dette
fører til veldig taktisk tenking, og fører også til at du sniker deg frem for å få close quarter kills.
Du føler deg som en skygge når du sniker deg rundt fiendene og skyter lysene rundt dem, tar en
person til gissel, og skyter ned resten med mark and execute funksjonen. Etter det trekker du deg
tilbake i skyggene, og venter på ditt neste bytte. Det virker kanskje som at spillet har tatt en vending
for mye, og beveger seg for mye ut i action sjangeren. Kanskje er det riktig, men det er hele tiden opp
til deg å bestemme hvordan du vil spille spillet.
I løpet av spillet kan du fullføre ulike utfordringer. Disse består av og kanskje å gjøre 10 hodeskudd,
eller lignende. Når du fullfører noen av disse får du poeng, og disse poengene kan du bruke til å
oppgradere våpen og gadgets.
Det er lite å klage på når det gjelder selve spillet, men det er noe en ikke kan overse. Ubisoft er nå
uberømmelig kjent for å bruke ganske forbrukeruvennlige kopibeskytelser på spillene sine. Dette
gjelder titler som The Settlers og Assassins Creed 2, de siste store titlene til Ubisoft.
Kopibeskyttelsen går ut på at du må logge deg inn på Ubisoft sitt nettverk for å spille spillet, altså, du
er avhengig av internettilgang for å spille spillet. For noen er dette kanskje ikke et problem, men når
spillet fryser og sier at jeg ikke har internettilkobling mens jeg sitter på nettet på en annen maskin på
samme skrivebord begynner jeg å lure.

Konklusjon
Splinter Cell: Conviction er en verdig oppfølger til Splinter Cell serien. Spillet introduserer mange nye
funksjoner, og går ifra de gamle konvensjonene som de gamle spillene hadde. Tempoet er raskere,
historiefortellingen er på topp, og du har aldri følt deg mer som en actionhelt. Det kan være vanskelig
for gamle fans å tilpasse seg denne nye spillestilen, men for nykommere så er spillet veldig enkelt å
plukke opp.

Poeng: 80/100

Pluss
– God presentasjon (grafikk, lyd, stemmeskuespill)
– Dymamisk og flytende gameplay
Minus
– Enspillerdelen er litt kort
– Tåpelig Ubisoft DRM

Martin L. Håndlykken

Advertisements
Kategorier:Spillanmeldelser
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: